Waarom de naam De Voorwacht?

Op alle basisscholen is er een achterwacht, waar leerlingen terecht kunnen wanneer zij
ongewenst gedrag vertonen of even niet met de groep mee kunnen. Ze mogen daar zitten en
tot rust komen. De term "achterwacht" klonk echter negatief in mijn oren.
In mijn zoektocht naar een passende naam voor mijn onderneming kreeg ik een plotselinge
visie. Ik besloot de naam te veranderen naar De Voorwacht. Deze naam weerspiegelt mijn
intentie om er voor de kinderen en jongeren te zijn, vooral wanneer ze worden afgewezen
door de school vanwege handelingsverlegenheid. Ik wil dat ze weten dat ik er voor hen ben en
dat ze ondanks hun uitdagingen nog steeds een mooie toekomst voor zich hebben.

Wat kunt u van De Voorwacht verwachten?

Wij staan geregistreerd bij de gemeente Hoorn (1.Hoorn). Als u wenst dat uw kind
begeleiding krijgt van De Voorwacht, kunt u dit via de gemeente aangeven.

De Voorwacht biedt één-op-één begeleiding voor uw kind, zowel binnen als buiten de
schoolse setting. Uw kind leert hoe om te gaan met emoties en zich beter te uiten, onder
andere door middel van verhaaltechnieken. We ontdekken samen wat uw kind leuk vindt en
waar zijn of haar talenten liggen, zodat we hierop kunnen voortbouwen.
Daarnaast leert uw kind te genieten van de stilte en rust om zich heen. Op andere momenten
bakken we samen een taart, koken we iets lekkers of tuinieren we samen. Alles wordt
afgestemd op de behoeften van uw kind, met als doel hun persoonlijke ontwikkeling en
welzijn te bevorderen.

Werkwijze na aanmelding

Onze werkwijze is zorgvuldig ontworpen om uw kind de best mogelijke ondersteuning te
bieden. Na de aanmelding starten we met een intakegesprek met de ouders, zodat we een goed
beeld krijgen van de situatie en de specifieke behoeften van uw kind. Op basis van dit gesprek
stellen we een begeleidingstraject op maat op.

Begeleidingstraject

Het begeleidingstraject duurt negen maanden en is verdeeld in vier fasen:

1. Fase 1: Forming

In deze eerste fase draait het om kennismaken. Uw kind leert de begeleiders en
eventuele groepsgenoten kennen. Het doel is het opbouwen van vertrouwen en een
veilige omgeving.

2. Fase 2: Storming en Norming

In deze fase bespreken we eventuele conflicten en ongewenste situaties, zowel thuis
als op school. Vervolgens richten we ons op het vaststellen van groepsnormen en het
ontwikkelen van een constructieve samenwerking.

3. Fase 3: Performing

Hier ligt de focus op het toepassen van de geleerde vaardigheden. Uw kind werkt aan
zowel persoonlijke als gezamenlijke doelen en leert deze succesvol te bereiken.

4. Fase 4: Adjourning

In de laatste fase bereiden we uw kind voor op het afscheid nemen en het zelfstandig
verdergaan na afronding van het traject.

Therapie en activiteiten

Tijdens het traject ondersteunen we uw kind bij het verwerken van eventuele traumatische
ervaringen, onder andere via verhaal- of tekentherapie. Daarnaast bieden we ruimte voor
creatieve activiteiten zoals taarten bakken, koken, tuinieren, dansen, lezen of simpelweg
ontspannen. Het belangrijkste is dat uw kind de vrijheid krijgt om zichzelf te zijn, met als doel
sterker en zelfverzekerder in het leven te staan na afloop van het traject.

Privacy en communicatie

Gedurende het traject houden we contact met de mentor, coach of leerkracht van uw kind. De
informatie die we met de school delen, is beperkt en gebeurt alleen met uw toestemming. De
privacy van uw kind staat bij ons centraal.
Ons uiteindelijke doel is dat uw kind na dit traject met meer zelfvertrouwen en veerkracht de
wereld tegemoet kan treden.